Örebros marknadsföringsbolag – Örebrokompaniet

När turism- och marknadsföringsbolaget Örebrokompaniet bildades 2007 dröjde det inte länge innan det växte så det knakade. Det var snart inte längre hållbart med de gamla traditionella kassapparaterna och när det var dags att uppgradera till moderna certifierade kassasystem föll valet på ett kassasystem från Cash IT.

– Cash IT:s kassasystem kändes nytt, fräscht och pålitligt och var det som bäst gick att anpassa till vår verksamhet. Vi säljer biljetter till olika evenemang och konserter både här i Örebro och i hela Sverige. När biljettverksamheten växte rekordsnabbt så kände vi att vi behövde göra något åt det gamla kassasystemet, säger Lena B Fransson.

Lena B Fransson är ekonomichef på Örebrokompaniet och har varit med sedan starten. Bolaget bildades i syfte att sammanföra ett flertal andra marknadsföringsbolag under ett och samma tak med ett gemensamt uppdrag – att sprida en positiv bild av Örebro.

Örebrokompaniet har idag tre olika verksamhetsområden; övergripande marknadsföring, turism och Convention Bureau. De har två försäljningsställen med totalt tre kassor. För att kunna ge bra service under stora biljettsläpp, då trycket blir väldigt stort, är det viktigt med ett system som fungerar utan avbrott. När den nya kassaregisterlagen trädde i kraft var det dags att ännu en gång uppdatera systemet. Även den här gången föll valet på Cash IT.

– Eftersom vi redan hade Cash IT och det fungerade så bra så blev det naturligt att ringa Anders på Cash IT i Karlstad. Han hade en bra lösning åt oss och ett stort plus är att vi fick väldigt bra utbildning om allt som berörde kassan innan vi satte igång. Givetvis dyker det ibland upp konstigheter som vi inte förstår men då ringer vi bara supporten och frågar.

En av funktionerna som ingick i det uppdaterade systemet och som visade sig vara extra värdefull var Cash IT Core.

– Tack vare Core så behöver vi aldrig oroa oss för att kassorna ska låsa sig. Tidigare hände det att kassorna låste sig i butiken när jag satt på kontoret och tog ut listorna, vilket inte var så smart. Nu finns Core som en extra trygghet så att jag kan plocka ut listor mitt på dagen utan att kassorna låser sig. Det funkar jättebra!

Med det nya business intelligence-systemet Cash IT Back Office är det möjligt att plocka ut användbar statistik för att underlätta inköp och resursfördelning.

– Jag brukar ta ut presentkorten, de olika artiklarna och varugrupperna och jämföra dem månad för månad så att man ser att det stämmer med bokföringen och att det inte har blivit knas på vägen. Men det brukar alltid stämma.

– Tjejerna som jobbar i butiken och köper in varor använder också statistiken för att se exakt vilka varor som går bra. Det har även underlättat vid inventeringen. Man kan mata in varorna när de kommer och sedan räkna av så att det stämmer med lagervärdet. Det är jättesmidigt.

– Det tar ett litet tag att vänja sig vid kassasystemet och alla funktioner. Personalen upptäcker hela tiden nya saker som underlättar kassarutinerna. På det stora hela är vi jättenöjda med systemet, med lite finslipning kommer det att bli kalas!


Du kanske även vill läsa: