Boka demo
Kontakta oss
25 oktober, 2017

Att tänka på när du skaffar ditt första kassasystem

Har du tagit steget och startat en egen firma och är ivrig att komma igång och sälja? Då behöver du ett kassasystem för att kunna ta betalt.

Här är några tips som kan vara bra att tänka på

Ett grundläggande krav när du väljer ditt kassasystem är att det skall vara tillverkardeklarerat, det vill säga att det uppfyller Skatteverkets krav. Det här är något som är en självklarhet hos alla seriösa aktörer som säljer kassasystem.

Det första du ska göra är att kontakta en återförsäljare av kassasystem och boka ett möte där ni går igenom hur din verksamhet ser ut. Kanske driver du en lunchrestaurang där det vore bra att ha mobila kortterminaler, en frisörsalong som behöver stöd för olika kassaanvändare, du kanske driver torghandel där en mobil kassa med Swish som betalningsmetod vore perfekt eller en butik som behöver ha koll på lagret och en integration med affärssystemet. Beroende på dina behov kan kassasystemet alltså innefatta en mängd olika funktioner och kringutrustning, därför är det bra att ha en kassaleverantör med erfarenhet från olika branscher att prata med.

Användarvänlig och anpassningsbar programvara

Kassasystemets programvara bör vara användarvänligt och välutvecklat så det är smidigt att använda. Be om att få boka en demo av kassasystemet för att bilda dig en uppfattning om hur det är att använda. Det finns många möjligheter att anpassa kassasystemets programvara till din verksamhet genom att integrera lagerhantering, koppling för automatisk bokföring, presentkort och kampanjer.

Kassadator, kringutrustning och den viktiga ”svarta lådan”

Hårdvaran i ett kassasystem är de enheter som går att välja. Vilka enheter du ska välja beror på vad din verksamhet behöver. Enligt kassaregisterlagen måste alla kassasystem utrustas med en kontrollenhet, en så kallad ”svart låda”. Om Skatteverket vill kontrollera din verksamhet så är det i denna eller i kassasystemets journalminne de tittar. Kringutrustning utöver kontrollenheten och själva kassadatorn med pekskärm kan bland annat vara streckkodsläsare, kvittoskrivare, kortterminal, kassalåda för kontanter och stativ för ergonomisk placering på en kassadisk.

Kortinlösen för att kunna ta betalt med Visa och Mastercard

Om du vill ta betalt med kort från Visa eller Mastercard behöver du en kortterminal och ett kortinlösenavtal. Ett sådant avtal tecknar du med ett inlösarföretag. I dagsläget finns det en handfull leverantörer i Sverige: Bambora, Babs Paylink, Elavon, Ecster och Nets/Teller. Här kan det vara bra att du och din leverantör av kassasystem går igenom vilka avgifter inlösaren tar per transaktion, det handlar ofta om någon halv procent.

Finansiering och andra kostnader som kan tillkomma

När det gäller finansiering av ett kassasystem är det vanligaste att man tecknar hyresavtal till en månadskostnad. Vissa leverantörer erbjuder även begagnade kassor till en lägre prisnivå. Tänk på att kostnader för avtal gällande service och support, försäkring, installation och utbildning kan tillkomma.

När du införskaffat kassasystemet ska detta anmälas till Skatteverket och därefter kan du starta din försäljning.


Du kanske även vill läsa: