fbpx
Boka demo
Kontakta oss




Digitalisering med Cash IT skapar smidigare arbetsflöden för personalen och nöjdare kunder

"Med Cash IT, Visma och SDF har vi fått ett arbetssätt som passar oss väldigt bra." – Lisette, delägare

I början av 2019 valde Husqvarna-butiken Pelles Service att byta ut sitt gamla butiksdatasystem. Med Cash IT som ny leverantör och rådgivare har de idag uppnått ett digitalt arbetsflöde med minimalt antal manuella processer som sparar både tid och pengar. Lösningen är tre olika system som pratar med varandra helt utan tidsfördröjning. 

Med över 40 års erfarenhet i skog- och trädgårdsbranschen är Pelles Service – Skog & Trädgård en Husqvarnabutik du kan lita på kan sina grejor. I butiken möts vi av snyggt uppradade gräsklippare, automowers, motorsågar, fyrhjulingar och tillbehör i massor (över 350.000 st i artikelregistret!). Hit kommer både företagare och privatpersoner som jobbar med trädgård och jordbruk för att köpa, reparera och serva sina maskiner och terrängfordon.

Cash IT Kassasystem Pelles Service

Personal hos Husqvarna-butiken Pelles Service i Hallstavik utanför Stockholm.

– Vår ambition är att alltid vägleda våra kunder till rätt produkter och samtidigt erbjuda bästa tänkbara service. Här i butiken kan du testa och provköra produkterna, vilket våra kunder sätter stort värde på jämfört med om du beställer på nätet. Då går du miste om den kunskap vi samlat på oss i över 40 år, säger delägaren Lisette.

Pelles service använder sina Cash IT Retail kassasystem på fler sätt än att bara ta betalt. Vi ska i den här texten kika lite närmare på hur Pelles Service tillsammans med Cash IT har skapat ett tid- och kostnadsbesparande arbetsflöde med minimalt antal manuella processer för att hantera serviceärenden till deras verkstad. Från det att kunden kommer in med produkten till utleverans och betalning i kassan.

Digitaliseringen ger möjligheter att spara tid och pengar genom att minimera antalet manuella processer

Cash IT har hjälpt Pelles Service att digitalisera sina interna arbetsflöden med hjälp av tre olika system:

  1. Kassa- och betalsystemet Cash IT Retail
  2. Affärs- och ekonomiprogrammet Visma Administration 2000
  3. Arbetsorderprogrammet SDF

Företaget hade tidigare ett system som inte fungerade som de önskade. De manuella processerna och den bristfälliga supporten skapade problem. Därför vände sig Pelles Service till Cash IT för rådgivning och är idag mycket nöjda med resultatet.

Delägaren Lisette beskriver hur de idag hanterar serviceärenden från det att en kund kommer in i butiken med exempelvis en motorsåg som behöver repareras.

– När kunden kommer in i butiken skapar vi först en order i vårt arbetsorderprogram och registrerar vad som behöver göras med sågen. Då går ordern samtidigt över till Visma. Sedan skriver vi ut två etiketter med ett ordernummer och streckkod som är kopplad till ärendet. Kunden får en etikett och den andra fäster vi på motorsågen. Servicepersonalen reparerar det som behövs och registrerar sedan i arbetsorderprogrammet att motorsågen är klar. Sedan SMS:ar vi kunden från arbetsordersystemet. All förändring som sker på en order går automatiskt över till Visma. Då är det även lätt för annan personal att följa ordern hela vägen. När kunden hämtar maskinen scannar vi in etiketten i kassan och därefter går det att betala via faktura, kort, Swish, Klarna eller kontant. Kvitto skrivs ut eller skickas digitalt via e-post och ärendet är därefter avslutat. Precis så som vi vill ha det, säger Lisette.

– Det är dessa flöden som andra leverantörer hade så svårt få till på ett bra sätt, det är många olika saker som ska lira och prata med varandra i realtid, men med Cash IT har vi nu fått ett arbetssätt som passar oss väldigt bra. På Husqvarnas leverantörsträffar möter vi andra återförsäljare som letar efter bättre arbetsflöden och då brukar vi alltid rekommendera Cash IT.

CashIT_Kassasystem_Pelles_Service_Butiksvy

Uppdateringar mellan systemen i realtid ger nöjdare kunder

– Ibland kan det vara ett mindre fel som behöver lagas och då vill kunden ofta vänta i butiken och betala direkt. Just det har tidigare varit svårare att göra eftersom systemen inte synkroniserat med varandra utan tidsfördröjningar. Men med Cash IT fungerar detta bra. I samma sekund som reparatören klarställer reparationen i ordersystemet så finns den redo att hämta upp i kassasystemet för betalning.

Nöjd-kund-garanti och samarbete med Cash IT

När Pelles service bestämde sig för att testa butikssystemet från Cash IT önskade de testköra systemet parallellt med deras gamla för att se om det fungerade så som var utlovat.

– Vi tycker det var generöst av Cash IT att få testköra gratis i två månader efter det att de var här och monterade upp all utrustning. Då fick vi gott om tid på oss att lära oss systemen innan vi började använda det på riktigt. Vi fick även möjlighet att lämna tillbaka systemet om vi inte var nöjda. Dessa fördelaktiga villkor gjorde att vi vågade byta alla system samtidigt. Det var en stor förändring hos oss.

– Vi är dessutom väldigt nöjda med supporten, det är viktigt för oss att få bra hjälp när vi behöver den, avslutar Lisette.

Ett axplock av andra funktioner som används av Husqvarna-butiken Pelles Service

  • Inventeringsprogram med trådlösa handenheter för streckkodsscanning
  • Etikettprogram och skrivare för pris- och streckkodsmärkning av produkter för butik och reservdelslager
  • Skapande av order i kassan för t.ex. beställning av reservdelar mot faktura
  • Administrera kundregister direkt i kassan som synkroniseras i realtid med Visma
  • Swish QR-kod betaltjänst
  • Klarna in-store betaltjänst
  • Betalning av faktura direkt i kassan
  • I kassan kontrollera mot lagret om specifika reservdelar med artikelnummer finns hemma eller om de behöver beställas

Besök Husqvarna-butiken Pelles Service.

Vill du veta mer om hur du får ett kassasystem och betallösning anpassad för din verksamhet? Fyll i formuläret eller ring oss på 010-457 81 00.

Boka en kostnadsfri demo

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Du kanske även vill läsa: