fbpx
Boka demo
Kontakta oss
15 april, 2020

Så anpassar 4 detaljhandlare sitt företag och sin försäljning i coronakrisen

Coronakrisen slår mot stora delar av samhället och detaljhandeln är inget undantag. Men det är i svårare tider som nya idéer föds.

Coronakrisen ökar trycket på butiker att skapa leveransalternativ som kräver minimala fysiska möten. Vi har ringt runt till 4 olika detaljhandlare i olika branscher som använder Cash IT i sina butiker för att höra vilka sätt de behövt anpassat sig.

Butikskedjan Handelsboden är Sveriges största återförsäljare av MC-kläder – ”Vi har börjat ta beställningar över telefon som kunden sedan hämtar utanför butiken och betalar med Swish QR-kod.”

Handelsboden är Sveriges största detaljist på mc-kläder och personlig utrustning med sju välsorterade butiker över landet. Fredrik som jobbar med marknad berättar hur de har anpassat sin försäljning.

”Vi har inte blivit drabbade i lika stor utsträckning som många andra. Just MC-åkning är en hobby där man till stor del är själv. Det verkar till och med vara så att fler plockar fram sin gamla hoj och ger sig ut på vägarna nu när man inte kan umgås lika mycket på samma sätt som tidigare, och då behöver de ofta köpa ny MC-utrustning. Men visst har även vi fått anpassa oss för att ta ansvar för smittspridning.

Vi erbjuder våra kunder att ringa eller mejla in till våra butiker och beställa det man vill köpa, och sedan göra upp en tid utanför butiken där vi lämnar över grejerna och tar betalt med Swish. Det går till som så att vi lägger kundens order i kassasystemet och skriver ut en Swish QR-kod i kvittoskrivaren. Sedan går vi ut med utskriften och ber kunden scanna den och betala med mobilens Swish-app. På så sätt behöver kunden inte komma in i butiken.

Vi erbjuder också tider för personal shopping, alltså att man bokar en tid i någon av våra butiker för att handla en ny uppsättning MC-kläder. I övrigt uppmanar vi alla våra kunder att hålla avstånd till andra kunder och till oss i personalen.”

Även festspecialisten Butterick´s erbjuder ring och beställ, hämta utanför butiken men också hemleverans i Stockholm för att ge kunderna möjligheten att handla med minimal mänsklig kontakt. 

Festspecialisten Butterick’s är ett av Sveriges äldsta detaljhandelsföretag som startade redan 1903 på Drottninggatan i Stockholm. I över 100 år har det familjeägda företaget expanderat och har idag butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Halmstad och Helsingborg. Dessutom agerar de som grossist åt återförsäljare runt om i Skandinavien.

I spåren av coronakrisen har Butterick’s lanserat ett nytt sätt att handla genom att erbjuda sina kunder att lägga order över telefon och hämta upp sina köp utanför butiken och betala med Swish eller Klarna. I Stockholm erbjuds även hemleverans. Festspecialisten håller alla sina butiker öppna men med nya rutiner. De uppmanar sina kunder att hålla avståndet, har utökade städrutiner och har anpassat öppettiderna på de orter där det behövs. Den nya tjänsten ska underlätta för kunder som inte vill gå in i butiken men behöver sina varor samma dag.

Stina Petrini marknad- och affärsutvecklingschef berättar om läget.

– Vi har öppet i alla våra butiker och vill kunna erbjuda en lösning för dem som inte vill komma in i butiken för att minska risken för smittspridning. Många barn får ställa in sina födelsedagskalas men vill fortfarande bli firade. Det blir kalas på annat sätt. Vi vill underlätta för kunden, säger Stina Petrini marknad- och affärsutvecklingschef på Butterick’s.

Family House med 26 butiker runt om i Sverige har börjat med försäljning i sociala medier för att komplettera de fysiska butikerna.

Family House är en butikskedja med 26 butiker runt om i Sverige för hela familjen som säljer kläder, skor och accessoarer. Christpher Kristensen, VD, berättar om läget.

”Som många andra har även vi behövt permittera personal för att anpassa verksamheten efter rådande verklighet. För att ta igen tappet i våra butiker är vi igång med att starta upp ökad marknadsföring och försäljning på våra sociala medier Instagram och Facebook. Varje butik har en egen sida där butikspersonalen kommer lägga upp erbjudanden och kläder till försäljning.

Vad jag har märkt på sociala medier är att det finns ett mycket stort stöd för den lokala handeln. Folk uppmanar varandra att stödja det lokala nu när många hårt arbetande butiksägare sorgligt nog har tvingats att stänga på grund av coronaviruset. Som det brukar heta: Handla lokalt idag om du vill kunna handla lokalt imorgon!”

Willab Garden med butiker i Sverige, Norge och Danmark blir räddade av vårens högsäsong men är redo för anpassningar om läget förändras.

Willab Garden är Nordens ledande leverantör av uterum och växthus med utställningsbutiker i Sverige, Norge och Danmark. Enligt ekonomichefen Annika är deras kunder lika ivriga som vanligt att sätta igång med trädgårdslivet efter en lång vintersäsong.

”Än så länge har vi inte behövt anpassa vår försäljning, det är i stort sett lika mycket folk som vanligt nu när det är högsäsong för trädgård. Kanske till och med ännu mer nu när mycket folk är hemma. Men man vet inte hur situationen ser ut om en månad, vi är redo att agera snabbt om direktiven ändras.

Däremot vill jag påminna våra besökare om att respektera de begränsningar vi själva informerar om i våra butiker. Tänk på att hålla socialt avstånd, använd handspriten vi ställt ut och handla i vår webshop istället om du känner minsta symptom.” 


Du kanske även vill läsa: