fbpx
Boka demo
Kontakta oss
9 februari, 2018

Upselling & Cross-selling – 10 tips att göra och INTE göra för att sälja mer i din butik

Begreppet ”Upselling” innebär att sälja en dyrare variant av den produkt kunden överväger att köpa. Det kan till exempel handla om att sälja en billig skjorta för 100 kronor eller en bättre skjorta för 200 kr eller en premiumskjorta för 300 kr.

Begreppet ”Cross-selling” är en strategi för att skapa merförsäljning som kompletterar kundens primära köp. Det kan exempelvis vara att sälja en väska till telefonen eller en scarf för att komplettera den nya skjortan.

Här kommer 10 tips på vad du kan göra och INTE bör göra för att öka dina säljchanser.

1. Ha ett anpassat produktutbud. För att lyckas med din Upselling behöver du ha liknande produkter i olika prisnivåer. Att till exempel ha en skjorta för 200 kr och en annan för 1.000 kr skulle inte vara meningsfullt för Uppselling. Men i intervallen 200 kr, 350 kr och 500 kr skapas möjligheter att få kunden att gå upp en nivå till en produkt med ännu bättre vinstmarginal.

2. Vänta med att föreslå produkter direkt. Att ställa frågor för att förstå kundens behov är en nyckel till framgångsrik Upselling. Till exempel; om en kund kommer in för att leta efter en vit skjorta, bör du fråga kunden till vilket tillfälle skjortan skall bäras och i vilken prisklass det rör sig om. Kundens svar kommer att hjälpa dig att skräddarsy dina förslag till Cross-selling eller Upselling.

3. Utbilda personalen om produkterna. Ju mer de vet om utbudet och hur produkterna kompletterar varandra desto enklare blir det att sälja smarta kombinationer.

4. Var inte rädd för att använda grupptrycks-psykologi. ”Om du letar efter en vit skjorta så är det denna vi säljer bäst av. De tar väldigt snabbt slut i lager.”

5. Fokusera på fördelarna, inte funktionerna. Fokusera alltid på hur produkterna du vill skapa merförsäljning av kommer att göra nytta för kunden. Inte vad produkten har för specifikationer.

6. Visa ett genuint intresse. Ditt intresse för kunden måste vara genuint, annars kommer detta att märkas och kunden genomskådar att du endast är ute efter att sälja och inte hjälpa.

7. Gör det enkelt. Särskilt när det handlar om Cross-selling. Om en kund köper ett par dyra jeans vill inte kunden behöva vänta i 10 minuter medan du letar efter skärpet du skapade Cross-selling på, det vill säga – se till att ha full koll på ditt lager.

8. Vänta inte till det är dags att betala. Upselling och Cross-selling skall alltid starta på säljgolvet. När ni befinner er vid butikens kassasystem är kunderna oftast fokuserade på att betala och försäljning blir svårare, undantaget om du använder en mobil kassa/mobilt kassasystem. Du har större chans att lyckas med din försäljning när ni står vid produkterna.

9. Var medveten om när kunden är nöjd. Om du verkligen lyssnar på kunden så vet du när du har gått från att hjälpa kunden till att endast sälja. Om du har försökt Upsell/Cross-sell två gånger och det inte fungerar så är det bara att gå vidare till kassan.

10. Visa aldrig din besvikelse. Vi har alla kommit i kontakt med säljare som håller oss som bästa vänner tills det att vi tackar nej till den där extra försäkringen vi inte ville ha. Se till att hålla samma vänskapliga och behjälpliga bemötande oavsett vad du lyckas sälja. Ta kunden till ditt kassasystem och tacka respektfullt för köpet.

Om du gör din Cross-selling och Upselling rätt kommer du att förtjäna långsiktigt lojala kunder.


Du kanske även vill läsa: