Administrera kassan


Hur loggar jag in som administratör?Hur sätter jag kassan i Offline/Online-läge?Hur Startar/Stoppar jag CoreKassan är inte ansluten till CoreHur gör jag så att kassören loggas ut efter varje transaktion?Kassan är segJag vill lägga till en kassör

Administratören i kassan har Kassörs-ID 1 och ett lösenord (standard är blankt).

Klicka på [CASH IT CORE] och klicka sedan på trafikljuset. Är trafikljuset grått måste detta göras via Administratörsinloggningen, se ”Hur loggar jag in som Administratör”

På din server/huvuddator finns ett program installerat som heter Cash IT Core Management Console. Klicka där på [Standardinstans] och klicka sedan på [Instanshanteraren] där finns en Start- och Stoppknapp. Den knapp som lyser är den funktionen du kan göra.

Om kassan inte kan ansluta till Core kan det bero på flera olika faktor, t.ex. datorn är inte på, Core är avstängd, problem med det lokala nätverket eller att kassan är i Offlineläge, Se ”hur sätter jag kassan Offline/Online läge” för att sätta den i Online läge. Kolla övrig utrustning och ring vår supporten om det fortfarande inte ansluter sig.

Om du går på inställningar > övriga funktioner > inloggning så dyker det upp en lista med olika alternativ. Det vanligaste som våra kunder använder är ”automatiskt (kassavy)” eller ”automatiskt eller efter inaktivitet (kassavy)”.

Ofta beror segheten på att kassan inte kan ansluta sig till Core, Pröva med att koppla ur nätverkskabeln. Om kassan inte blir snabbare så kan kassan sättas i ett ”Offline läge” tills Core är i drift. Se ”Hur sätter jag kassan i Offline/Online läge”.

Logga in som administratör. Tryck sedan på ”Register” och ”Kassörer” klicka på ”ny” och fyll där i alla fält, och tryck sedan på ”ok” Tilldela sedan kassören en roll och tryck på ”ok”.